Wat we doen
Bij Sandoz ontdekken we nieuwe manieren om het leven van mensen te verbeteren en te verlengen. We onderzoeken innovatieve benaderingen om mensen overal ter wereld te helpen toegang te krijgen tot hoogwaardige geneesmiddelen. Om dit te bereiken, volgen we een geïntegreerde strategie die erop is gericht de toegang tot geneesmiddelen, medische informatie en het opbouwen van medische kennis te verbeteren, waarbij we ons ook inzetten voor het bieden en ondersteunen van geschikte trainingen voor zorgprofessionals. In 2015 bereikten onze producten naar schatting 520 miljoen patiënten en we hebben ons ten doel gesteld 1 miljard mensen te bereiken.
Ten minste 400 miljoen mensen wereldwijd hebben geen toegang tot essentiële gezondheidszorg en meer dan 2 miljard mensen kunnen de geneesmiddelen die ze nodig hebben, niet betalen.
Sandoz is niet alleen wereldleider op het gebied van biosimilars en generieke antibiotica, dermatologie en transplantatiegeneesmiddelen, maar neemt ook een wereldwijd leidende positie in op gebieden variërend van generieke cardiovasculaire middelen, producten gericht op het centrale zenuwstelsel, pijn en oogheelkunde tot oncologie, respiratoire en hormonale middelen. Ons uitgebreide portfolio wordt ondersteund door geavanceerde technologieën, formules en medische hulpmiddelen, waaronder tabletten met verlengde afgifte en multiple-unit-tabletten, crèmes en gels, orodispergeerbare folie, transdermale pleisters, gelyofiliseerde producten, implantaten en inhalatoren. We hebben sterke wetenschappelijke wortels waaruit vele medische innovaties zijn voortgekomen, van het eerste orale penicilline in 1951 tot de eerste biosimilars in Europa en de Verenigde Staten; nieuwe afgiftetechnologieën (bijv. onze prijswinnende Forspiro-inhalator of onze Fentanyl-pleistertechnologie) bieden daadwerkelijke verbeteringen ten opzichte van alternatieve producten op de markt. We gaan een stap verder dan het leveren van standaardproducten en bieden meerwaarde voor het zorgstelsel via verschillende ondersteunende diensten en geneesmiddelen met toegevoegde waarde, waaronder gecombineerde formules. Voorbeelden zijn de app ‘Sandoz Pro’ voor zorgprofessionals die door onze gelieerde Canadese onderneming is ontwikkeld, en de ‘drie-in-één’ cardiovasculaire ‘polypil’ die in 2015 door Sandoz in Duitsland op de markt is gebracht.
Het vergroten van de toegang tot geneesmiddelen vormt de basis van ons dagelijks bedrijfsmodel, maar we hebben ook verschillende gerichte programma’s voor maatschappelijk verantwoord ondernemen ontwikkeld om toegang te waarborgen voor degenen die het het hardst nodig hebben. De programma’s zijn erop gericht te voorzien in specifieke gezondheidsbehoeften in achtergestelde gemeenschappen, toegang tot medische informatie te bevorderen en te helpen capaciteit op te bouwen.